Ryhmäliikunta/TUNTIKUVAUKSET

Sinut yksilönä huomioon ottavaa ryhmäliikuntaa osaavien ohjaajien mukana | Keski-Suomi

Ryhmäliikunta sopii jokaiselle - esimerkiksi haastavat koreografiat ovat taakse mennyttä aikaa. Perässä pysymisen sijaan voit tunneillamme keskittyä suorittamisen puhtauteen ja oman tehokkuustasosi haasteisiin. Ryhmäliikunnassa tapaat samanhenkisiä liikkujia ja iloa ympärillesi. Vaikka tsemppaamme yhdessä, ryhmäliikunta on aina henkilökohtaista – se on Sinun hetkesi! Tervetuloa liikkumaan!

Ryhmäliikunnalla voit kehittää erilaisia kuntotekijöitä:

  • kestävyyttä
  • voimaa
  • ketteryyttä
  • tasapainoa
  • liikkuvuutta
  • lisäksi kykyä rentoutua ja luottaa itseensä!

Miten saavut ryhmäliikuntatunnille?

  • Saavu ajoissa. On hyvä tulla paikalle viimeistään viisi minuuttia ennen kuitataksesi liikuntakorttisi tai saadaksesi sellaisen, jos sinulla ei ole.
  • Kortit maksetaan aina etukäteen. Tilaa korttisi verkkokaupastamme https://oma.enkora.fi/mentalmove/reservations2/reservations/shop/1
  •  Meillä käy myös erilaiset työnantajien myöntämät liikuntatuet (seteleillä voit maksaa paikan päällä. Korttimaksut voit hoitaa kätevästi palveluntarjoajien sovelluksilla.)
  • Aamutunneille tullessasi, pukuhuoneisiin pääsee aikaisintaan 15 minuuttia ennen tuntien alkua.
  • Varusteiksi riittävät mukavat liikuntavaatteet, sekä hikipyyhe ja juomapullo. Syke, Power - sekä Funkkistunneille ehdottomasti turvallisuussyistä kengät jalkaan. Katso lisäohjeita valmistautumiseen tuntiselosteista, sivun alaosasta.
  • Tiloistamme löytyy suihku molemmista pukuhuoneista. Mikäli et tarvitse pukuhuonetta, voit jättää ulkovaatteesi harjoitussaliin tultaessa hyllyköihin tai naulakkoon. Repun/laukun voi ottaa ryhmäliikunta-alueelle mukaan halutessaan. Näin ei ole huolta arvotavaroista.

KIRRIN MUUVIN TAKUUTUNTIMÄÄRÄ ON 25 tuntia viikossa. KOSKEN MUUVIN TAKUUTUNTIMÄÄRÄ on 10 tuntia viikossa.

Muutokset ryhmäliikuntakalenterin sisältöön pidätetään. Mahdollisista tuntien peruutuksista, kuten sairastapauksista ilmoitetaan KUNKIN TOIMIPISTEEN OMILLA FACEBOOKSIVUILLA.

Kerro tavoitteesi

- me näytämme askeleesi kohti hyvinvointia!

LÖYDÄ UUSI TAPA LIIKKUA, VALITSE NÄISTÄ!

45 MIN HIKEÄ JA HURMOSTA!

Beat 45' tai HiitBeat 45' - monipuolisin tapa harjoittaa kestävyyttä!

Aerobiseen kunnon kohottamiseen. Koostuu pääasiassa pyöräilystä sekä soutuharjoittelusta, lisäksi valittuja lattiatason harjoitteita. Harjoituksen aikana saat tietoa sydän- ja verenkiertoelimistön harjoittamisesta. Tällainen harjoittelu tulisi kuulua jokaisen viikko-ohjelmaan, sillä hyvän kestävyyskunnon päälle on helpompi harjoitella muita kunto-ominaisuuksia. Mikäli teet yksipuolista työtä esimerkiksi istuen paljon, on tämä harjoitusmuoto mm. spinningharjoittelua parempi kehollesi.  Hiit tunnilla sykevaihtelu on isompaa ja harjoitus on Beat tuntia rankempi kokonaisuus.

VOIMAA KAIKKIIN TARPEISIIN!

IISIGym (IISI) - aloitetaan kevyemmin, opetellaan perusteita!

Tämä harjoitus sopii kaikenikäisille aloitteleville harjoittelijoille. Tutustumme monipuolisesti kuntosalin laitteisiin, pienvälineistöön ja kehonpainoharjoitteluun. Sisältö on hyvin vaihteleva ja annamme samalla tietoa lihaskuntoharjoittelusta.

BabyFUNK  (BABY) - aktiivista vauva-arkea

BabyFUNK mahdollistaa vanhemman ohjatun harjoittelun siten että ympäristö on turvallinen myös lapsille.
Erityisesti tunti sopii ensimmäisiksi harjoitusmuodoiksi äideille synnytyksen jälkeen sillä harjoittelun rytmi on on kullekin kunnon mukainen.
Isä voi hakea BabyFunkkis tunnilta myös aikaa harjoittelulle isyysvapaan aikana ja lapsen kanssa yhdessä lähteminen syventää myös suhdetta lapseen. Harjoituksen aikana vanhemman on mahdollista huomioida myös lapsen tarpeet. Valmentajat auttavat tunnin aikana sekä vanhempia että lapsia, jotta hetki olisi miellyttävä molemmille osapuolille.
BabyFunkkiksessa maksetaan vain vanhemman harjoittelusta ja kaikki asiakaskorttimme mahdollistavat osallistumisen harjoitteluun. Tervetuloa hakemaan energistä vanhemmuutta!

FUNK (Funktionaalinen eli toiminnallinen) - parasta kiertoharjoittelua Muuvin tyylillä

Funktionaalinen harjoittelu parantaa monipuolisesti lihaskuntoa, ketteryyttä, tasapainoa, ponnistusvoimaa ja liikkuvuutta. Käytämme välineitä sekä oman kehon painoa mielenkiintoisesti ja harjoittelemme sään salliessa ulkonakin. Tämä sopii erinomaisesti sinulle joka haluaa oppia sekä uusia asioita että kehittyä kaikilla kunnon osa-alueilla. Funkissa voidaan käyttää kahvakuulia ja muita pienvälineitä, vapaita painoja, Omnia-monitoimikeskusta, Eleikon rigiä, kehonpainoharjoitteita, traktorinrenkaita, köysiä, renkaita jne.

POWER  - opi, kasvata voimaa ja kehity liikkujana!

Jo pelkkä tunnin nimikin uhkuu voimaa´, silti tunti sopii kaikenlaisille treenaajille ja tässä syitä miksi;

1)  TEKNIIKKA. Huolellisen alkulämmittelyn jälkeen treenaamme tekniikkaa, kuten tangon käsittelyä, kahvakuulan nostotekniikkaa, kehonpainoharjoitteita jne. Tähän osioon käytämme aika eniten, jopa 30 min.

2) VOIMA. Perusliikkeet ja isot lihasryhmät pääroolissa.
Vaihtoehtoja tähän on paljon ja jokaiselle löytyy kunnolle sopivia tapoja suorittaa voimaosio. Tämä osio on tyypillisesti 10-20 min

3) PÄIVÄN TREENI eli "wodi". Tuttu termi crossfit -maailmasta.
Monipuolinen harjoitus joka parantaa useita eri kuntotekijöitä, kuten - ponnistusvoimaa - tasapainoa -nopeutta - ketteryyttä
- kehonhallintaa- liikkuvuutta jne.
Tämä osio voi sisältää siis erilaisia elementtejä. Tunnusomaista on että tämän jälkeen ei "tee enää mieli jatkaa" eli käydään himppasen suorituskyvyn huippua kiusaamassa;).

TERMISTÖ  PÄIVÄN TEKNIIKKAOSION PÄÄTEEMALLE

Lift! = Vetävät liikkeet, kuten maastaveto, rinnalle veto jne. Push! = Työntävät liikkeet, kuten pystypun., penkki, thruster jne. Squat! = Kyykkyvariaatiot. Start! = Tästä tunnista sinun on hyvä aloittaa Power -harjoittelusi, käymme läpi perusteita hieman kevyemmin.

Tule rohkeasti kokeilemaan, et ole missään tapauksessa liian huonokuntoinen! Meidän tehtävämme on valmentaa ja valaa luottamusta itseesi joka kerta lisää!

Kehon ja mielen harjoitukset

Varaudu näihin harjoituksiin hieman lämpimämmällä vaatetuksella. Koska emme käytä jalkineita ja sukat useimmiten ovat haitaksi harjoituksessa, pyydämme sinua pesemään jalkapohjat ennen harjoitukseen tuloa. Et välttämättä tarvitse vettä juotavaksi vaan enemminkin kurkunpäätä kostuttaaksesi, sillä etenkin aluksi hengitysharjoitukset voivat kuivattaa nielua ennen kuin opit hengittämään siten että näin ei käy. Keskuksistamme löytyvät huippulaadukkaat Manduka -joogamatot, näin ollen omaa mattoa et välttämättä tarvitse. Toivoisimme että käyttäsit kuitenkin pientä pyyhettä joogatiilien ja tyynyjen suojana.

Tutustu tunteihin rohkeasti, sillä otamme aina ensikertalaiset huomioon. Nähdään matolla!

YinYoga  (YIN)- rennoin ja yksinkertaisin joogaharjoitus

Useimmat tunnetut joogalajit ovat yang-tyyppisiä, dynaamisia, liikkeeseen perustuvia harjoituksia (astanga, iyengar, vinyasa flow). Yang-tyylisillä tunneilla käytämme paljon lihaksia, sekä toistoja ja pumppaamme tehokkaasti veren liikkeelle. Syntyy lämpöä.Vastakohtana tasapainottava yin-jooga edustaa staattisempaa joogatyyliä, jossa lihaksien sijaan venytetään sidekudoksia ja ligamentteja. Pitkäkestoiset asennot, joissa viivytään useita minuutteja (saattaa alkuun tuntua nautinnollisen sijaan tuskastuttavan pitkältä), edistävät sidekudosalueitten aineenvaihduntaa, liikkuvuutta ja energiansaantia. Sidekudosta on kehossamme joka puolella, erityisen paljon sitä on lantion ja alaselän alueella.

Yang&YinYoga  45 (tai 45/45) - dynaamisen kautta rentoutumiseen

Tunti aloitetaan 20 min aurinkotervehdyssarjalla johon on sulautettuna vahvoja soturiasanoita. Tämän jälkeen valikoidut yinasanat rentouttavat ja venyttävät lempeästi lämmintä kehoa.

FlowYoga  - dynaaminen ja virtaava joogaharjoitus

Virtaava ja dynaaminen joogaharjoitus. Liikkuvuutta, voimaa ja mielen keveyttä samassa harjoituksessa! 

VinyasaFlowYoga , sopii sinulle kun flowyoga on sinulle jo tuttua ja haluat joogisia haasteita, sekä kehittyä joogina pidemmälle.

Pilates

Tunnin alussa teemme dynaamisia lämmittäviä sekä huoltavia/avaavia harjoituksia. Tämän jälken harjoitus noudattaa pitkälti Pilateksen perinteitä   mm.     - neutraaliasennon hallintaa - lapatuen aktivointia -kehon linjauksia - hartiarenkaan- ja lonkan välisen yheistyön harjoitteita.

MixFix

Kehonhuoltoa välineitä sekä erilaisia menetelmiä hyödyntäen.

JUNIORIT!

GymJungle  lapsille - toiminnallista kuntoilua hauskasti lapsille

Toiminnallinen alueemme muokkautuu lapsille 4 - 10 vuotta liikuntataitoja kehittäväksi ympäristöksi.